* Tips ~ bra blogg!

Hitta lite olika tips för en bra blogg! Kommer dock inte ihåg vilken blogg jag hitta den ifrån :/
Men här kommer listan i alla fall ..

1. Skaffa ett attraktivt domännamn. Detta är kanske inte lika viktigt för en vanlig dödlig men det är alltid bra att ha ett bloggnamn som folk lätt kan komma ihåg eller som är klockrent för vad din blogg handlar om.

2. Skaffa en unik och snygg design. Kan du inte själv be någon hjälpa dig eller köp från någon som är duktig. Det är mycket trevligare att komma till en blogg som är snygg och som känns personlig.

3. Använd dig av kategorier och kanske till och med menysystem. Ofta vill man gå igenom en blogg man precis kommit till och har man kategorier kan man lätt se inlägg som intresserar en lite mer. Ha inte för många dock för då blir det jobbigt att leta sig igenom.

4. Håll dig kortfattad. Om jag ska vara ärlig så finns det bloggar som man bara tittar på bilderna hos. Speciellt om man besöker bloggen första gången. Sedan är rubriker viktigt. Var inte rädd för att avslöja vad hela inlägget handlar om i en rubrik. Tänk tidning. Ingen orkar med kryptiskt. Försök att ha rubriker som har med inlägget att göra.

5. Uppdatera kontinuerligt. En blogg som uppdateras ofta får förmodligen besökaren att komma tillbaka oftare. Kanske rent utav flera gånger per dag. Viktigt dock att inte blogga bara för att blogga ofta. Tänk att ditt blogginlägg gärna får ha en tanke. Babbla inte bara.

6. Förbered give-aways till dina läsare. Ha en tävling, dela med dig av tips, avslöja hemlisar och bjud på dig själv. Folk älskar att få saker.

7. Promota dig själv. Man kan visa att man finns med sin blogg på t ex facebook eller twitter men det bästa sättet tror jag nästan är att kommentera hos andra. MEN FÖR SJUTTON SKRIV INTE "KOLLA IN MIN BLOGG!". Läs inläggen och kommentera saker som har relevans. Man kollar garanterat in hos alla som kommenterar.

8. Hitta en bra blandning. Det är tråkigt att läsa om samma saker hela tiden. Försök att hitta en balans med olika inlägg. Om man bara postar outfitinlägg efter outfitinlägg kan det lätt bli tjatigt. Man kanske kan ha ett kontinuerligt tema att skriva om som återkommer varje vecka blandat med en outfit här och där.

9. Lyft fram och ta inspiration från andra bloggar som du tycker om. Folk älskar att få tips, men sno inte rakt av. Inspireras och dela med dig av bloggar som du själv tycker är bra.

10. Var beredd att lägga tid på din blogg. En bra blogg föds inte på en dag.Tänk till lite extra för att få inläggen lättillgängliga och roliga. Jag brukar använda mig av bilder i nästan alla mina inlägg för att jag tycker om att se bilder hos andra. Sedan försöker jag skriva om sånt som jag skulle tycka vara roligt att läsa om själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0